25 kwietnia 2019 r.
Do Linii 3plus często zgłaszają się rodziny z zapytaniami dotyczącymi Niebieskiej Karty. związku z tym chcielibyśmy podzielić się z Wami najbardziej podstawową, ale istotną wiedzą w tej tematyce.
Oto garść informacji, co należy wiedzieć o Niebieskiej Karcie:
W przypadkach, z którymi mamy najczęściej do czynienia, scenariusz wygląda następująco: nauczyciel (sąsiad lub inna osoba) zauważa niewłaściwe zachowanie rodzica wobec dziecka; zgłoszona sprawa trafia do OPS (w większości przypadkach równolegle do kuratora, sądu). Następnie rodzinę odwiedza pracownik socjalnym, aby przeprowadzić wywiad środowiskowy. Rozmowa nakierowana jest na zbadanie sytuacji dziecka w domu. Ważne, aby wiedzieć, że pracownik socjalny zobowiązany jest skoncentrować się i zbadać sytuacje dziecka, nie całej rodziny czy rodzica (sprawdzane jest przykładowo czy dziecko dostaje śniadanie, czy ma swoje łózko, czy rodzice dbają o jego zdrowie itp.).
Wiele osób w naturalnym odruchu w takiej sytuacji reaguje obronnie - są zdenerwowane, tłumaczą się, są zdezorientowane, towarzyszy im niepokój o swoją rodzinę, pojawia się szorstkość, negatywne, a nawet agresywne nastawienie. Przez urzędnika często taka sytuacja jest odbierana jako brak współpracy, co realnie uniemożliwia mu wykonanie jego pracy, polegającej w tym przypadku na zebraniu wywiadu. Warto wiedzieć, że taki wywiad jest formalnością, a zebranie informacji może zakończyć weryfikację sytuacji rodziny i nie doprowadzić do założenia Niebieskiej Karty.
Co jeszcze warto wiedzieć w tej kwestii?
Z pozdrowieniami Judyta i Aleksandra
Linia 3plus
Zobacz również: